Olvassunk!

2023.04.21

Az "olvasni" ige egyre kevésbé kapcsolódik össze a papír illatával, zizegésével. Új módon olvasunk vagy inkább nem olvasunk. 

Pedig az olvasás sosem megy ki a divatból, és az az idő sem fog eljönni, hogy a könyvtárak helyén internetes kávézók, vagy bármi más nyíljon. 

Miért? Mert az olvasásnak varázsa van, és akit egyszer megfogott, azt nem ereszti. Jól teszi. Tehát a héten az olvasásról szeretnék írni egy elég tág körben. Az olvasás valami olyasmit ad, amit nem vehetnek el tőlünk. Mint egy társ, aki egy parkban, vagy az otthonunk egy eldugott, kedves zugában időről időre leül mellénk, időt tölt velünk és újabb és újabb ajándékkal lep meg bennünket. 

Az olvasás szeretetét otthonról is hozhatjuk, de akár út közben is ránk találhat. Csak az időnket kéri, melyből szívesen adunk egyre többet, mert érezzük, hogy már nem tudunk meglenni nélküle. Vannak a kitüntetett, "elmerülős idők", és vannak a "lopott idők", amikor csupán egy röpke fejezet, vagy egy gondolatébresztő pár sorra van időnk. Mindkettő egyformán fontos és értékes. 

Anyaként új könyvekkel ismerkedünk, nevezetesen a mesekönyvekkel. Én e tekintetben nagyon szigorú szűrőn engedtem át a könyveket, mert az a kor szerintem megkívánja a józan szelektálást. Az Újszövetségben ezt olvassuk: "Mindent vizsgáljatok meg, a jót tartsátok meg…!"A favorizált népmesék, vagy híres meseírók, mint a Grimm fivérek történetei sok esetben több kárt okoznak, mint amennyi hasznot remélünk.

Itt egy érdekes link: https://moravcsikandi.blog.hu/.../a_mesek_igaz_tortenete...

Tehát a mesék esetében a "bármit" nem jó irány, mert ez a mi felelősségünk. 

Túllépve a meséken, mesekönyveken, szeretnék írni ebben a témakörben a foglalkoztató füzetekről és a kreatív "anyaötlet" oldalakról. Ezeket csak akkor vegyük igénybe, ha legalább egyszer (inkább többször) mi magunk is gyártottunk hasonlókat a gyerekeknek. Hiszen mi ismerjük igazán a gyermekeinket és így tudjuk a legjobban személyre szabni a feladatokat, kreatív kézműves ötleteket. Higgyük el, hogy képesek vagyunk rá! Kezdjük a legegyszerűbbtől és érezzünk rá az ízére! Persze sokkal egyszerűbb egy fb. csoporthoz csatlakozni, heti hírleveleket kapni, vagy elmenni az újságoshoz egy újabb foglalkoztató füzetért, de nem ez határozza meg anyaságunk odaszántságát. Az igazán nagy munka az, ha időt és energiát nem kímélve mi magunk IS! készítünk olyan dolgokat gyermekeinknek, ami leköti, fejleszti, felüdíti, örömet és sikert hoz számára. 

Ti hogyan csináljátok? 

Amikor gyermekünknek olvasunk, lehet, hogy nyugodtan fekszik az ágyában, például az esti olvasásnál, vagy az ölünkben ül és ő is mutogat, lapoz, kérdez, de az sem ritka, hogy autózik, babázik, legózik, mozog, tesz-vesz közben. Vannak a favorit mesék, amiket ezer plusz-szor kell mesélnünk, és van, amikor "fejből mesélünk" valami újat, izgalmasat.

Zoénál ez utóbbi a "fagyis mese" volt, vagyis bármi lehetett a történet, csak legyen benne fagyi. És amikor ahhoz a részhez értünk a mesében, interaktív módon ő választotta ki a gombócok fajtáját, ízét. 

Szóval sokan, sokféleképpen mesélünk, de hogyan vihetjük tovább ezt a gondolatot? Az olvasottakat

*  Játsszuk el * Rajzoljuk le (ceruza, kréta, pasztell) * Készítsünk tépés technikával montázst színes papírból, vagy újságból! *  Egy-egy alakot készítsünk el gyurmából, só-lisztből! * Gyártsunk rímet a mese egy gondolatára, tanulságára! *  Költsünk éneket a meséről!

Te gondoltál már így a mesékre? Van személyes élményed?

Az olvasást odáig szeretném tágítani, hogy írok egy picit a tanulás módszertanról.

Amikor gyermekeink iskolába járnak, hogyan hidaljuk át a szenvedve, undorral tanulás nehézségeit? Egy Édesanyával, akivel jelenleg együtt dolgozunk, ez a téma is előkerült, ezért gondoltam, hogy másoknak is érdekes és hasznos lehet.

Tanulás módszertan alap pillérei:

- nyomás, stressz enyhítése: testmozgás, barátok- reális elvárások (hosszú távú célok, rövid távú célok részcélokra bontva)

- fogalmazás írása: 5 mondat, vagy képileg megjelenítve a családról vagy az aktuális évszakról. Vagyis pici alsósokkal is próbálkozhatunk 1. ötletelés, információk felkutatása, anyaggyűjtés 2. vázlat készítése 3. írás 4. ellenőrzés

- időbeosztás IDŐ TÁBLA készítése

- eredmények EREDMÉNY TÁBLA készítése (jutalmazást beépíteni)

- hatékony tanulás (pomodoro módszer) Piciknél ez lehet 15 perc tanulás és 5 perc szünet. A szünetek fontosságára és értékére helyezni a hangsúlyt!!! Ehhez készülnöd kell! (10 guggolás, alma mézzel dióval, ő választ filtert és készítünk közösen egy teát...)

- a tanuló környezet kialakítása, ápolása, rendben tartása (valami új?)

- étkezés, víz fogyasztás, mozgás, alvás!!!

A TE hozzáállásod:

- pozitív

- reményteljes

- nyugodt hang

- a közös tanulás rövid és koncentrált (inkább csak elindító, ösztökélő)

- a tanulás értékes! (jutalmazás)

- magyar feltalálókról beszélni nekik (Jedlik - Győr- szóda szökőkúthoz elmenni, golyóstoll- hiszen ezzel ír, színes tv - ezzel is kapcsolatban van... ) Akik tanultak és okosak voltak. (Persze ez a mondat így nem teljesen igaz, de a lényeget lásd meg!)

- nyugodt körülmények megteremtése

- osztálytárssal együtt megcsinálni egy felkészülést. Áthívni Karcsikát és közösen felkészülni a természetismeret dolgozatra

- milyen típus? (vizuális, logikus, verbális, mozgásos, auditív)

Neked melyik a kedvenc ötleted?

Melyiket alkalmazod már?

Melyiket szeretnéd beépíteni?

Melyiket fogod valakinek elmesélni?